Haluatko tuottaa sisältöä kuin GaryVee?

 
garyvee-sisalto.jpg

Tässä artikkelissa jaan kolme vinkkiä kuinka tuottaa sisältöä kuin GaryVee.

GaryVee eli Gary Vaynerchuck puskee nettiin enemmän sisältöä kuin kukaan muu. Hänen postauksiaan näkee päivittäin lähes kaikissa somekanavissa, LinkedInissä, Instagramissa, Facebookissa, YouTubessa, Snapchatissa. Vaynerchuck tuottaa tekstiä, videoita, podcasteja.

Miten ihmeessä hän pystyy tähän kaikkeen?

Ensiksi on syytä tiedostaa, että GaryVeen salaisuus – joka ei varsinaisesti ole salaisuus – on se, että tiimissään työskentelee aktiivisesti parikymmentä henkilöä, siis kokonainen markkinointitoimisto nimeltä Team GaryVee. Osa heistä kirjoittaa, osa tuottaa audiota, osa videoita ja kuvia, ja osa jakelee sisältöjä.

Älä siis lannistu, jos et meinaa pysyä GaryVeen vauhdissa.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettemmekö voisi ottaa oppia Vaynerchuckilta. GaryVeen sisältöstrategia on kaikessa yksinkertaisuudessaan nerokas ja siitä voi hyvin ottaa mallia.

Käydäänpä tämän strategian kolme tärkeintä prinsiippiä läpi.

1 TUOTA PILARISISÄLTÖJÄ

Team GaryVeen sisältöstrategia on lopulta melko yksinkertainen. He tuottavat kahdenlaisia sisältöjä: 1) ”pilarisisältöjä”, jotka ovat pitkiä videoita ja audioraitoja; 2) mikrosisältöjä, jotka ovat pilarisisällöistä pilkottuja pieniä otteita ja kohokohtia.

GaryVeen pilarisisältöjä ovat hänen YouTube-ohjelmansa Ask GaryVee ja Daily Vee sekä erilaiset luennot. Nykyään GaryVee tekee myös podcast-ohjelmia, jotka voidaan lukea pilarisisällöiksi.

Näistä pitkistä ohjelmista Team GaryVee pilkkoo ja tuottaa joka päivä kuvia, lyhyitä videoita, meemejä, audioraitoja yms.

Eli jos haluat tuottaa sisältöä kuin GaryVee, niin tarvitset ensiksi pilarisisällöt. Pitkät videot, podcastit, artikkelit. Kun sinulla on käsissäsi pilarisisältö, niin pilko se pienempiin osiin tekstiksi, kuviksi ja videoiksi, joita voit jaella eri kanavissa.

Alla esimerkki Lempi Terveyspalveluille tekemästämme videosta, joka toimii mainiosti pilarisisältönä. Materiaalista on mahdollista pilkkoa monta pientä klippiä ja kohokohtaa eri kanaviin, sekä kuviksi että videoiksi.

 

2 TEE ”LOPUTTOMIA” OHJELMIA

GaryVee on aina ollut mestari ideoimaan ikuisesti toistettavia sisältöjä.

Ennen kuin Vaynerchuckista tuli kaikkien tunnistama GaryVee – kun hän työskenteli vielä isänsä omistamassa viinikaupassa – Vaynerchuck teki YouTubeen ohjelmaa nimeltä Wine Library TV. Ohjelmaformaatti oli simppeli: Gary maistelee viinejä ja arvioi niitä. Ja viinejähän riittää maisteltavaksi.

Vaynermedian perustettuaan Gary aloitti kaksi uutta YouTube-sarjaa: Ask Garyvee ja Daily Vee. Ask Garyvee on nimensä mukaisesti ohjelma, jossa Gary vastaa katsojien kysymyksiin. Niin kauan kuin kysymyksiä tulee, tulee myös uusia jaksoja. Daily Vee taas on videoblogi, jossa seurataan Vaynerchuckin elämää toimitusjohtajana ja yrittäjänä. Jälleen kerran sarjaa voidaan jatkaa niin kauan kuin tarinan protagonistissa henki pihisee.

Niinpä jos haluat tuottaa sisältöä kuin Garyvee, toinen prinsiippi kuuluu: keksi ohjelmaformaatteja, jotka mahdollistavat loputtoman toistamisen ilman, että joudut joka kerta ideoimaan tai käsikirjoittamaan sisältöjä uudelleen.

Palataan jälleen Lempi Terveyspalveluiden esimerkkiin. Heille tekemämme pilarisisältö noudattaa täydellisesti myös toistettavuuden lakia: niin kauan kuin on uusia asiakkaita, löytyy aihioita myös uusille videoille. Mitä enemmän jaksoja tulee, sitä pidemmälle tuotantomallia ja konseptia voidaan hioa. Tärkeintä on aloittaa jostakin.

 

3 OTA VASTAAN PALAUTETTA JA HYÖDYNNÄ SITÄ

GaryVee muistuttaa kaikkia somessa vaikuttavia ihmisiä vastaamaan aina kommentteihin. Hän arvostaa palautetta ja se välittyy myös hänen sisältöstrategiassaan.

Team GaryVee jakelee mikrosisältöjä kahdessa aallossa. Ensimmäisen aallon tarkoituksena on houkutella katsoja katsomaan pilarisisältö, johon mikrosisältö perustuu. Pienet klipit muistuttavat katsojaa esim. Daily Veen tai Ask GaryVeen uudesta jaksosta.

Palautteen mukaan Team GaryVee sitten poimii pilarisisällöstä suosittuja kohtia ja luo niistä jälleen uusia mikrosisältöjä. Näitä jaellaan toisessa aallossa.

Alla esimerkki Lempin videotuotannosta. Teimme pitkistä pilarisisällöistä vastaavia mikrosisältöjä jaettavaksi eri kanaviin. Huomaa alla olevan videon erilainen kuvasuhde (1:1), joka on optimointu puhelimen näytölle, erityisesti Facebookiin ja Instagramiin.

 

Joten kolmas prinsiippi kuuluu: Pyydä ja hyödynnä palautetta. Jos yksikin ihminen kommentoi positiivisesti jotakin sisältöäsi tai kohtaa siinä, hän tuskin on ainoa joka näin ajattelee.

Mikäli kaipaat vipuvartta sisällöntuotantoon, ota rohkeasti yhteyttä. Tuotamme yrityksille videoita nettikanaviin ja meillä on kattava osaaminen markkinointi- ja myyntiaiheisista filmeistä. Katsotaan yhdessä, voimmeko auttaa sinua menestymään.

 
 
Previous
Previous

Videot someen – Instagram, Facebook ja YouTube

Next
Next

MISTÄ MUSIIKKIA VIDEOIHIN?