Mainoksista ja kampanjoista kohti kestävää sisältöstrategiaa

 
kohti-sisaltostrategiaa.jpg
 

Tässä artikkelissa kerromme, miksi mainoksista ja kampanjoista kannattaa siirtyä kohti kestävää ja strategista sisällöntuotantoa.

Olemme kolme vuotta tehneet videosisältöjä kirjavasti erilaisille yritysasiakkaille, aina rengasliikkeestä lääkäriasemaan ja liikuntakeskukseen. Näiden kolmen vuoden aikana olemme toistuvasti törmänneet yhteen ja samaan ongelmaan:

Olipa kyseessä sitten uusi tuote, palvelun uudelleenbrändäys tai yrityksen rekrytarve, niin videoita ostetaan ja tuotetaan lähes poikkeuksetta kertaluontoisina kampanjoina ja mainoksina.

Ongelman ydin on se, että yrityksen sisällä joudutaan painimaan jatkuvasti saman haasteen kanssa: mitä seuraavaksi? Joka kerta pyörä pitää keksiä uudelleen. Joka kerta suunnittelutyö pitää aloittaa alusta.

Kaikki teistä, jotka olette juosseet tätä oravanpyörää tiedätte, kuinka valtavasti se kuluttaa yrityksen resursseja.

Eikä ongelma varmastikaan liity vain videomarkkinointiin, vaan se on osa laajempaa markkinoinnin paradigmaa. Meissä elää ja hengittää edelleen Mad Men -ajan mainosideologia, vaikka internet on ajanut siitä ohi jo aikoja sitten.

Tunnustan, me palveluntarjoajat olemme iso osa tämän sairauden etiologiaa. Kenties juuri itse taudinaiheuttaja. Miksi emme opeta asiakkallemme kestävämpiä ja parempia toimintamalleja?

Olen henkilökohtaisesti yrittänyt puhua vaihtoehtoisesta videomarkkinoinnin mallista koko Rulla Median olemassaolon ajan. Mutta en ole osannut näyttää esimerkkiä, myydä tai tuotteistaa mallia.

En ole tähän mennessä myöskään osannut auttaa asiakkaitani tässä muutoksessa. Mutta uskon, että olemme nyt tämän ongelmanratkaisun kynnyksellä. Valitettavasti en voi tässä kohtaa paljastaa vielä enempää, mutta tulette lähikuukausina kuulemaan asiasta lisää.

Sitä ennen haluan kuitenkin jakaa teille kokemuksia eräästä asiakkuudestamme. Olemme nimittäin harjoitelleet ja kehittäneet tätä vaihtoehtoista videomarkkinoinnin mallia nyt kaksi vuotta Finazillan kanssa.

Näin se tehtiin – Case Finazilla

Finazilla on budjetointi- ja raportointiohjelmisto, jota tuottaa samanniminen taloushallintoalan asiantuntijayritys Finazilla Oy.

Aloitimme noin kaksi vuotta sitten heidän kanssaan yhteistyön. Meillä oli Finazillan perustajajäsenen Jari-Pekka Hyypän kanssa heti alussa yhteinen visio siitä, mitä hyvä markkinointi tänä päivänä tarkoittaa.

Visio kiteytyi seuraaviin teeseihin:

Hyvä markkinointi on sisältömarkkinointia, ja sisältömarkkinoinnissa on kyse systemaattisesta ja säännöllisestä arvontuotannosta asiakkaalle sekä ennen että jälkeen ostamisen.

Hyvä markkinointi lähtee liikkeelle aina asiakkaan tarpeista, se on osallistavaa ja se toteutuu kaikissa asiakkaan ostopolun vaiheissa.

Näiden teesien myötä lähdimme tuottamaan Finazillalle videosarjaa. Joka kuukausi meillä oli yksi kuvauspäivä, josta tuotimme useita videosisältöjä eri tarpeisiin.

Aluksi kuvasimme videoita, joissa Jari-Pekka jakaa taloushallinnon faktoja, sellaisia asioita, mistä hän työssäänkin keskustelee asiakkaidensa kanssa.  Lisäksi kuvasimme Finazillan käyttöönottovideoita, missä puhutaan itse sovelluksesta ja sen ominaisuuksista.

Huomaa, että kaikki Finazillan videot ovat perimmiltään asiakaspalvelua; niitä arkisia asioita, mitä Finazilla muutekin kommunikoi asiakkailleen joka päivä.

Hiljalleen toimme videoihin mukaan vuorovaikutuksellisia elementtejä. Aloimme kutsumaan kameran eteen myös Finazillan asiakkaita. Aluksi kuvasimme puhtaasti asiakaskokemuksia. Videoissa Jari-Pekka haastatteli asiakkaitaan ja kysyi, mitä mieltä he ovat yhteistyöstä Finazillan kanssa.

Myöhemmin jalostimme sisältöä enemmän kohti keskusteluohjelmaformaattia tai nykyaikaisemmin kutsuttuna podcastia.

Tuotimme Finazillalle videoista sekä pitkiä että lyhyitä versioita erilaisiin jakelutarpeisiin. 

Tarinan pihvi on tämä: Finazillalla on sisältöstrategia. Heidän ei tarvitse joka ikinen kuukausi tai kvartaali keksiä pyörää uudelleen.

He eivät paniikissa reagoi siihen, mitä maailmassa milloinkin sattuu tapahtumaan, vaan heidän sisältömarkkinointinsa on systemaattista, asiakaslähtöistä ja johdonmukaista.

5 syytä, miksi Rulla Median sisältöstrategia kannattaa

Seuraavassa muutamia syitä, miksi teidänkin kannattaa seurata Finazillan esimerkkiä ja harkita siirtymistä kertaluontoisista kampanjoista ja mainoksista kohti kestävää sisältöstrategiaa.

1 Korkoa korolle

Kun kiinnostunut asiakas päätyy Google-haun tai sattuman kautta katsomaan YouTube-videosi ja hän huomaa, että kanavaltanne löytyy 50 muutakin kiinnostavaa videota, hän katsoo pari kolme videota kerralla putkeen.

Onneksi olkoon, olet juuri tehnyt asiakkaaseen lähtemättömän vaikutuksen! Mitä enemmän sinulla on laadukasta, hakukoneystävällistä sisältöä, sitä enemmän sen arvo kasvaa suhteessa aikaan.

2 Viestintäprosessinne rikastuu

Mieti, jos voisitte jokaisessa asiakkaan ostopolun vaiheessa kommunikoida hänelle myös videon muodossa. Eli joka kerta kun asiakas on kanssanne tekemisissä, hän saisi vaikkapa sähköpostiinsa videon, joka kertoo hänelle mitä seuraavaksi tapahtuu.

Iso osa siitä, mitä päivittäin asiakkaillenne viestitte, on itseasiassa mahdollista korvata videolla. Tai jos ei täysin korvata, niin ainakin rikastaa videoviestinnällä. Mieti siis, miten voisitte automatisoida tehokkaammin viestintäänne.

3 Pyörää ei tarvitse keksiä joka kerta uudelleen

Kun sisällöntuotantonne perustuu strategiaan, ette jatkuvasti joudu keksimään uusia sisältöjä, vaan sisällöntuotantonne etenee ja kehittyy johdonmukaisesti. Tuotatte omia ohjelmia, jotka jatkuvat jaksosta toiseen yhtä luontevasti kuin vaikkapa Voice of Finland tai Haluatko miljonääriksi?

Saatte myös joka kuukausi käyttöönne uutta uniikkia sisältöä, koska sisällöntuotanto on jatkuvaa. Samalla vanha sisältö nousee aika ajoin uudelleen ajankohtaiseksi.

4 Kehitätte brändiänne

Jatkuva sisällöntuotanto kerryttää ns. brändipääomaa. Hiljalleen yrityksestänne kasvaa tunnettu alan media. Se on systemaattisen ja strategisen videomarkkinoinnin vääjäämätön seuraus.

Asiantuntijaroolin rakentamisessa kyse ei ole yhden hitin ihmeistä, vaan puhtaasti toistojen määrästä suhteessa aikaan. Kun tuotatte uutta sisältöä joka kuukausi tietystä aiheesta, teidän tullaan noteeraamaan ja muistamaan sen alan vaikuttajana.

5 Kasvatatte yrityksenne osaamispääomaa

Kun tuotatte sisältöä Rulla Median mallilla, opitte myös itse tuottamaan sisältöä skaalautuvasti ja strategisesti. Opitte esiintymään videoilla ja hyödyntämään nykyaikaisia jakelukanavia monipuolisesti.

Opitte sen, mikä asiakkaitanne todella kiinnostaa ja mikä ei, minkä asioiden kanssa he todella kipuilevat ja miten voitte auttaa heitä paremmin.

Haluatteko tuottaa sisältöä strategisesti?

Lähikuukausina tulemme kädestä pitäen osoittamaan ja purkamaan auki, kuinka sisältöä tuotetaan skaalautuvasti nykyaikaisiin kanaviin. Kehittämämme mallin avulla se on ennennäkemättömän edullista, tehokasta ja vie hämmästyttävän vähän asiakkaan resursseja suhteessa sisällön määrään.

Jos haluat keskustella sisällöntuotannosta kanssamme, niin ota rohkeasti yhteyttä tai soita suoraan numeroon +358 44 276 1727. 

 
 
 
 
Previous
Previous

Esiintyminen videolla – 5 vinkkiä

Next
Next

Mikä toimii verkossa? Video osana myyntifunnelia – video-opas markkinointijohtajalle