Näin teet verkkokurssin, jonka asiakas haluaa ostaa ja katsoa alusta loppuun

 
verkkokurssit-4-oppia.jpg
 

Mitä kannattaa ottaa huomioon verkkokurssin suunnittelussa? Olemme tehneet asiakkaillemme useita verkkokurssien sisältöjä. Tässä artikkelissa jaamme oppeja, mitä matkan varrella on karttunut.

Kun COVID-19 iski, monessa yrityksessä herättiin pohtimaan omaa verkkoliiketoimintaa. Moni bisnes digitalisoituikin muutamassa kuukaudessa enemmän kuin muutamassa edeltäneessä vuodessa. Monessa yrityksessä alettiin myös työstää erilaisia kaupallisia verkkokursseja.

Olemme olleet mukana useissa tämän kaltaisissa hankkeissa. Tähän mennessä olemme toteuttaneet verkkokursseja terveys- ja liikuntasektorille sekä digitaalisen markkinoinnin alalle.

Tässä artikkelissa jaamme muutamia käytännön vinkkejä, mitä kannattaa ottaa huomioon, kun oman verkkokurssin tekeminen on suunnitelmissa.

Käydään tärkeimpiä nyrkkisääntöjä läpi yksi kerrallaan.

Hyödynnä kurssin sisältöjä markkinoinnissa

Autamme aina asiakkaitamme suunnittelemaan verkkokurssin niin, että kurssin tuotannossa syntyy automaattisesti materiaalia myös kurssin myyntiä varten. Tämä on tyyppiesimerkki Rulla Median tuotantomallista, jota kutsumme sisällön skaalaamiseksi.

Sisällön skaalaamisen malli nojaa seuraavaan ajatukseen. Kun tuotesisältö on hyvin suunniteltu, markkinointisisältöjä ei tarvitse erikseen kuvata ja tuottaa. Sekä kurssi- että markkinointimateriaalit voidaan luontevasti tuottaa samalla kertaa. Tämä säästää merkittävästi aikaa ja kustannuksia.

Eli kun lähdette suunnittelemaan verkkokurssia, miettikää hyvissä ajoin mitkä kurssin osat sopivat myös kurssin markkinointisisältöinä. Ottakaa tämä huomioon jo käsikirjoitus- ja kuvausvaiheessa.

Usein mainoksia saadaan leikattua etenkin opintokokonaisuuksien johdannoista ja loppusanoista, joissa asioita kiteytetään. Kiteytysten väliin kun leikataan vielä parhaita tietoiskuja kurssilta, niin sinulla on käsissäsi erinomainen mainos!

Tee teoriaosuuksista kuunneltavia

Älä pakota asiakastasi tuijottamaan loputtoman pitkiä puhevideoita.

Jos kurssi sisältää pitkiä 10–20 minuutin puheosuuksia, pidä huolta, että sisältö on kuunneltavissa. Hyvin usein ihmiset kuuntelevat verkkokursseja ja puuhailevat samalla jotain muuta, vaikka kurssit olisivatkin videoiden muodossa.

Kuvittele tilanne: asiakkaasi kokkaa keittiössä kuulokkeet korvilla, samalla kun puhelin nojaa vesilasiin keittiönpöydällä. Aina kun kurssilla tapahtuu jotain, mitä on välttämättä nähtävä, hän loikkaa pöydän ääreen ja katsoo pari minuuttia videota. Sitten hän jatkaa sitä, mitä oli tekemässä.

Tällaista sisältöjen kuluttaminen nykypäivänä on.

Hyvä puhesisältö on sellaista, jossa ääni riittää suurimmaksi osaksi ja kuvaa voi katsoa silloin, kun jotain on välttämättä nähtävä.

Ota tämä huomioon sekä toteutuksessa että siinä, missä videot lopulta julkaistaan ja jaellaan.

Show, don’t tell

“Show, don’t tell” on tunnettu elokuvakäsikirjoittajien prinsiippi. Se pätee myös verkkokursseihin. Jos jonkin asian voi näyttää selittämisen sijasta, se kannattaa näyttää.

Video formaattina on nimenomaan visuaalista oppimista ja viihtymistä varten.

Hetkinen! Eikös tämä neuvo ole täysin ristiriidassa edellisen neuvon kanssa? Ei suoranaisesti. Tee videoista kuunneltavia, jos kurssi sisältää pitkiä puheosuuksia, mutta suosi aina visuaalista opettamista, kun se on mahdollista.

Voit myös hyvin käyttää kuvakerronnallisia tehokeinoja. Esimerkiksi eräälle asiakkaallemme kuvasimme vastikään ensiapukurssin, jossa jokainen ensiaputilanne alkaa yksinkertaisella tarinalla. Näin sisältö herättää heti katsojan mielenkiinnon.

Ja tällaiset videot sopivat erinomaisesti myös markkinointiin!

Vältä lyhyitä videoita (ja käytä muitakin median muotoja)

Älä piinaa asiakastasi pakottamalla häntä klikkailemaan jatkuvasti. Etenkin jos verkkokurssi sisältää paljon puheosuuksia, niin suosi 10–15 minuutin videoita. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että hyvä videon mitta on yleensä kevyen aterian, kuten aamiaisen, mittainen.

Päinvastoin kuin tämä neuvo, usein ihmisillä tuntuu olevan houkutus jakaa sisältö mahdollisimman lyhyisiin, minuutin tai parin videoihin. Kukaan ei kuitenkaan halua olla jatkuvasti klikkailemassa uutta videota pyörimään.

Onkin huomattavasti käyttäjäystävällisempää, kun videot ovat pidempiä. Asiakas voi laittaa videon pyörimään ja puuhailla samalla jotain, juuri kuten aiemmassa kohdassa puhuimme.

Löytyy toki poikkeuksia. Aiemmin mainittu ensiapuverkkokurssi on yksi esimerkki tästä.

Koko verkkokurssi toteutettiin ilman puhesisältöä ja niinpä sisällöt olivat lyhyitä 1–5 minuutin videoita. Videoissa näytetään elein ja esimerkein, kuinka eri tilanteissa annetaan ensiapua.

Verkkokurssin tekstiosuudet puolestaan opettavat samat keinot seikkaperäisemmin ja teoreettisemmin. Näin teksti ja video tukevat luontevasti toisiaan.

Kerrataan lyhyesti. Kun lähdet toteuttamaan verkkokurssia, niin suunnittele sisältö niin, että tuotannon ohessa syntyy materiaalia myös mainontaan ja markkinointiin. Näin säästät aikaa ja rahaa.

Tee pitkistä teoriaosuuksista kuunneltavia. Visualisoi aina kun se on mahdollista. Vältä toistuvaa klikkailua vaativaa käyttöliittymää ja sisältöä, ja hyödynnä kaikkia median muotoja opetuksessa.

Tarvitsetko apua verkkokurssien tuotannosta? Ota rohkeasti yhteyttä. Autamme sinua aina suunnitteluvaiheesta tuotantoon.

 
 
 
 
Previous
Previous

Clubhouse – Näin pääset alkuun uudessa sovelluksessa

Next
Next

7 vinkkiä videotuotannon ostajalle