Näin keksit aiheita sisältöihin – 3 ohjenuoraa

 
7.jpg
 

Tässä artikkelissa jaamme kolme vinkkiä, jotka auttavat sinua suunnittelemaan uusia sisältöjä. Ja nimenomaan sellaisia sisältöjä, jotka aidosti kiinnostavat yleisöäsi ja herättävät uusia katsojien mielenkiinnon.

Jaamme markkinoinnin sisällöt kahteen osaan: mainokset ja sisällöt. Joskus näiden välinen raja on häilyvä, mutta karkeasti jako menee näin.

  • Sisältöjen tärkein funktio on luoda mahdollisuuksia kaupankäynnille. Ne tuovat verkkosivustolle liikennettä, parantavat hakukonenäkyvyyttä, kasvattavat tunnettuutta, pitävät yrityksenne asiakkaidenne mielessä ja rakentavat yhteisöllisyyttä.

  • Mainosten tärkein funktio taas on tuottaa suoria konversioita eli kauppaa ja liidejä. Mainoksen toimintakehot on kristallinkirkas, eikä mainoksen nähtyään katsojalla ole mitään epäselvyyttä, mitä hänen odotetaan seuraavaksi tekevän.

Aina kun suunnittelette ja luotte uusia sisältöjä tai mainoksia, miettikää seuraavaa kolmea kysymystä:

  • Mitä selitätte toistuvasti asiakkaillenne?

  • Mitä asiakkaanne teiltä toistuvasti kysyvät?

  • Mitkä populaarikulttuurin teemat koskettavat toimialaanne?

Käydään seuraavassa nämä yksi kerrrallaan läpi.

Mitä selitätte toistuvasti asiakkaillenne?

Parhaimmillaan sisältömarkkinointi on asiakaspalvelua ja asiakkaan opettamista.

Joskus yrityksissä pelätään, että jos tietoa jaetaan liikaa ilmaiseksi, asiakas ei ole enää halukas tulemaan ostoksille. Me emme henkilökohtaisesti usko tähän hypoteesiin. Päinvastoin uskomme siihen, että mitä enemmän asiakkaalle tuotetaan lisäarvoa jo ennen ostamista, sitä halukkaammin hän myös ostaa.

Perimmiltään sisältömarkkinoinnissa on kyse juuri tästä: lisäarvon tuottamisesta asiakkaalle sekä ennen että jälkeen ostamisen.

Kun lähdette suunnittelemaan uusia sisältöjä, ensimmäisenä kannattaa listata sellaisia asioita, mitä toistuvasti selitätte asiakkaillenne. Nämä toimivat raameina ensimmäisille videoillenne.

Annan esimerkin meidän Rulla Median näkökulmasta. Käytännössä jokaisissa kuvauksissa opetamme asiakkaitamme olemaan kameran edessä. Juuri siitä syytä esiintyminen on myös ensimmäisen videoblogimme aiheena.

Videon tekemisen ansiosta voimme myös lähettää sen uusille asiakkaille ennen kuvauksia. Näin rikastamme asiakaskokemusta.

Mieti siis, mitä selitätte toistuvasti asiakkaillenne. Voisiko jotain toistuvia vuorovaikutusta vaativia tehtäviä korvata joko täysin tai vähintäänkin osittain videolla?

Voisiko asiakaskokemusta rikastaa siten, että kasvotusten jaettava tieto liikkuukin etukäteen videomuodossa?

Listatkaa näitä aiheita omaan dokumenttiinsa ja asettakaa niitä tärkeysjärjestykseen. Ottakaa keskusteluun mukaan monipuolisesti henkilöitä eri tiimeistä tai yksiköistä. Erinomaiset sisältöideat saattavat tulla kenen tahansa suusta!

Mitä asiakkaanne teiltä toistuvasti kysyvät?

Yksi erinomainen tapa rakentaa sisältöjä on vastata asiakkaiden kiperiin kysymyksiin.

Pystytte varmasti jo heti suoralta kädeltä luettelemaan ainakin muutamia tyypillisiä kysymyksiä, mitä asiakkaat teiltä kyselevät. Ehkä niitä on aiemmin jo listattukin verkkosivustollenne vaikkapa FAQ-muotoon.

Monesti hyviä kysymyksiä kuulee suoraan asiakasrajapinnassa työskenteleviltä ihmisiltä, asiakaspalvelijoilta ja myyjiltä.

Voitte toki myös suoraan pyytää asiakkailtanne kysymyksiä.

Kootkaa erilaisista kysymyksistä lista. Asettakaa kysymykset tärkeysjärjestykseen ja alkakaa yksi kerrallaan vastaamaan niihin videoiden muodossa. 

Jos kysymykseen on nopea vastata, voitte esimerkiksi jakaa ne aihealueittain ja vastata yhdellä videolla useisiin samankaltaisiin kysymyksiin. Tai jos aihe on laaja ja syväluotaava, siitä voi tehdä kokonaan oman videon.

Mitkä populaarikulttuurin teemat koskettavat toimialaanne?

Henkilökohtaisesti eräitä suosituimpia LinkedIn-postauksiani ovat elokuva-analyysit. Elokuvien pohtiminen ei suoraan liity toimialaamme, yritysvideoiden tekemiseen, mutta jokainen ymmärtää välittömästi assosiaation.

Tarinan juju on se, että siinä missä yritysvideot kiinnostavat vain murto-osaa ihmisistä, suurin osa on ainakin jonkinasteisesti kiinnostunut elokuvista.

Kysy siis itseltäsi, mitkä populaarikulttuurin teemat liittyvät omaan toimialaasi ja miten voisit ottaa niihin kantaa.

Henkilöbrändäämisen kruunaamaton kuningas Gary ”Garyvee” Vaynerchuck on mestari juuri populaarikulttuurilla ratsastamisessa. Onko maailmassa ketään toista toimitusjohtajaa, joka poseeraa yhtä ahkerasti rap-artistien kanssa tai tuo markkinoille oman kenkämallistonsa?

Huomaa, että tämän menetelmän kautta on turha odottaa nopeita voittoja. Mutta kuten sanottu, sisällöt ja mainokset ovat eri asioita. Tätä menetelmää voidaan kuitenkin hyödyntää nimenomaan osana sisältömarkkinoinnin kokonaisuutta.

Yleisiin kiinnostuksen kohteisiin vetoamalla saatte huomiota ja vuorovaikutusta aikaiseksi. Ennemmin tai myöhemmin sitä kautta realisoituu myös uusia mahdollisuuksia kaupankäynnille.

Jos olet töissä yrityksessä, jossa tarvitaan apua sisältömarkkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa, niin kannattaa olla meihin yhteydessä.

Meiltä voitte tilata workshopin, josta saatte kaiken mitä tarvitsette omien sisältöjenne ja ohjelmienne tuotantoon. Voitte tuottaa ohjelmia joko itse tai meidän avustuksellamme. Ota rohkeasti yhteyttä tai soita suoraan numeroon +358 44 276 1727.

 
 
 
 
Previous
Previous

Sisällön skaalaamisen malli – 16 videota kuukaudessa

Next
Next

Tarina ja retoriikka – näin teet videosta puhuttelevan